top of page

De Handbike Battle

Er is meer in het leven dan alleen maar zelf sporten. Degenen die mij goed kennen, weten dat dit zelf sporten ‘slechts’ een onderdeel van mijn leven is. Een belangrijk onderdeel, dat zeker, maar sport overbrengen op andere mensen als trainer, coach, of vrijwilliger, in welke hoedanigheid dan ook, hoort daar ook bij.

Zo rol ik in 2013 in de organisatie van wat de HandbikeBattle gaat heten. Vanuit mijn functie als coordinator Aangepast Wielrennen bij de KNWU raak ik betrokken bij de opzet en vorming van de HandbikeBattle. In 2014 mag ik als blijvend organisatielid de tweede editie meemaken.

Wat is de HandbikeBattle? Het is een race in Oostenrijk bergop tussen handbikers van 9 Nederlandse revalidatiecentra. De uitdaging? Het bedwingen van de Kaunertaler Gletscher, ofwel: een twintig kilometer lange klim met onderweg pittige stijgingspercentages tot 15% en in totaal duizend hoogtemeters. De achterliggende missie? Aantonen dat mensen met een lichamelijke beperking in staat zijn hun (sportieve) grenzen te verleggen en dat het leven niet ophoudt als iemand aan een rolstoel gekluisterd is. Het uiteindelijke streven? Een jaarlijks terugkerend sportevenement met internationale uitstraling en magneetwerking voor de handbike sport.

Het is de laatste week van juni 2014. Het Kaunertal in Oostenrijk is voor de tweede maal compleet een Nederlandse enclave geworden. Alle hotels zitten vol met handbikers en hun vrienden en familie, zich voorbereidend op de HandbikeBattle 2014. Het strijdtoneel van de HandbikeBattle is de 20 kilometer lange klim naar de Kaunertaler gletsjer. Wederom een strijd tussen de teams, maar ook van sporters tegen zichzelf. Een pure wedstrijd voor de een, een nieuwe uitdaging voor de ander die pas het handbiken heeft ontdekt. Waar in 2013 al 50 deelnemers zich inschreven via de teams, starten dit jaar maar liefst 84 deelnemers, niet alleen in teamverband maar ook individueel. Zelfs een team uit Noorwegen heeft zich aangesloten.

Een week lang laat ik me weer onderdompelen in de organisatie van de Battleweek, die niet alleen de wedstrijddag zelf omvat, maar ook gezamenlijke trainingen, workshops en informatiebijeenkomsten. Ook dit jaar zijn de weergoden ons goed gezind; de wedstrijddag is dan ook prachtig zonnig. Gelukkig maar want de dag is lang, vooral als bezemwagen (dit jaar gelukkig op de fiets);. Terwijl de eerste man (Jetze Plat) binnen 1 uur en 11 min over de finish komt, komt de laatste deelnemer na 7 uur boven. Zoals ook bij de eerste editie is het boven op de berg weer een mooi , emotioneel feestje. Ook ik kan mijn tranen niet bedwingen als ik nog net op tijd Funda Mujde, de Turkse vrouw die ik de afgelopen maanden heb begeleid in haar voorbereiding op haar handbiketocht naar Turkije, over de streep kan begeleiden. Trots ben ik op Sidney Bito, mijn eerste handbike’pupil‘, die ik de afgelopen anderhalf jaar heb zien groeien naar een ware topsporter, en die nu meer dan 6 minuten van zijn tijd van vorig jaar weet af te snoepen.

Want ga d’r maar aan staan: 20 km lang klimmen met regelmatig stijgingspercentages van 15% en dat in een handbike! Waar sommige mensen door hun dwarslaesie niet eens een rompfunctie of volledige armfunctie hebben. En ook al doen ze er 6 uur over en moeten ze om de 10 meter stoppen, ze doen het! Mijn respect is groot.

Het is lastig om in woorden te omschrijven hoe bijzonder het is zo’n evenement te mogen organiseren en te mogen meemaken. Ik weet zelf maar al te goed wat sport je kan brengen, wat een overwinning kan losmaken. En die overwinning hoeft niet te zijn dat je als eerste over de finish komt. Ook het bereiken van een doel, het genieten van de prestatie is een overwinning. Sommigen van deze mensen zijn net uitgerevalideerd of zitten mogelijk nog in hun revalidatieproces. Nog meer respect krijg ik voor deze mensen, als ik eraan denk dat zij met allerlei veranderingen in hun leven moeten dealen en dan toch deze uitdaging aangaan. Het is fantastisch om te zien hoe sport mensen weer verder kan brengen en daarom steek ik hier graag tijd en energie in!

Voor een beter beeld zijn foto’s en film natuurlijk belangrijk. Op www.handbikebattle.nl staat beeldmateriaal van de afgelopen twee edities.

ZIE OOK
ZOEK OP TREFWOORD
Er zijn nog geen tags.
bottom of page